Nowe przepisy UE – czy problem cofania liczników samochodowych zostanie rozwiązany?

Cofnięty licznik kilometrów to problem, z którym przy zakupie używanego samochodu każdego dnia zmagają się miliony osób w krajach Unii Europejskiej. ​Brak wystarczającego prawodawstwa oraz prostota popełnienia procederu sprawiają, że na zmniejszaniu przebiegu pojazdu zarabia wielu nieuczciwych sprzedawców. Parlament UE przeprowadził dyskusję nad raportem dotyczącym problemu i powołał komisję do zapewnienia ram prawnych, celem rozwiązania tego problemu. Nowe przepisy mają wejść w życie w ciągu nadchodzących miesięcy.

Nowe prawodawstwo UE

Manipulowanie wartościami liczników szkodzi zarówno kupującym oraz dealerom używanych pojazdów, jak i towarzystwom ubezpieczeniowym czy firmom leasingowym. Osoby popełniające ten proceder mają tymczasem możliwość ciągłego uzyskiwania korzyści finansowych. Nowe ramy nałożone na państwa członkowskie określają szereg przeszkód operacyjnych, technicznych oraz prawnych, dzięki którym zmiany wskazań liczników staną się niemożliwe. Mechanizmy zbierania danych dotyczących przebiegów poszczególnych pojazdów będą wzajemnie zgodne i porównywalne dla wszystkich krajów Unii Europejskiej.

Dostęp do rejestrów i weryfikacji

Wszystkie z państw członkowskich będą miały zapewniony dostęp do rejestrów krajowych, a także transgranicznej wymiany danych. Dzięki temu zwalczanie wszelkich działań związanych z fałszowaniem przebiegu będzie bardziej skuteczne. Zapewniona zostanie również możliwość transgranicznego dostęp do wskazań poszczególnych liczników, więc osoba kupująca samochód używany zyska bezpośredni wgląd to tych informacji. Nabywca danego pojazdu będzie miał również możliwość zweryfikowania wskazań licznika – niezależnie od kraju członkowskiego, w którym dane auto zostało zarejestrowane.

Apel do krajów UE

Wystosowany został ponadto apel do państw europejskich, aby wszelkie działania związane z manipulowaniem przy liczniku uznawane były z przestępstwo. Modyfikowanie wskaźnika kilometrów prowadzi bowiem do nieprawidłowej oceny stanu technicznego danego samochodu, a tym samym negatywnie wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Państwa członkowskie wezwane zostały również do zapewnienia odpowiednich zasobów finansowych oraz ludzkich, aby nowe prawodawstwo było skutecznie egzekwowane. W Polsce motoryzacja rządziła się do tej pory swoimi prawami. Wciąż obowiązkowe jest weryfikowanie stanu licznika jedynie podczas przeglądu technicznego w stacji kontroli pojazdów.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *